Vlažná reakcia vlády na epidémiu slintačky a krívačky ohrozuje poľnohospodárstvo, predkladáme 20 opatrení na nápravu
Po potvrdení ďalšieho ohniska slintačky a krívačky (SLAK) v Plaveckom Štvrtku vyzývame vládu na urýchlené prijatie konečne efektívnych opatrení. Zistenie nového ohniska nákazy v nadnárodnom veľkochove s kľúčovou úlohou pre mliekarenskú výrobu je mimoriadne závažným posunom, ktorý spochybňuje účinnosť doterajších opatrení. Závery včerajšieho krízového štábu a aj dnešnej vlády považujeme za nedostatočné. Vláde preto predkladáme odporúčania konkrétnych riešení, ktoré môžu v tejto kritickej situácii zachrániť potravinovú bezpečnosť Slovenska.
Predpoklad vlády, že hlavným zdrojom šírenia nákazy je vietor, po včerajšku padol. Naopak, potvrdzuje sa, že za šírením nákazy môže byť vysoká mobilita pracovníkov, nedostatočné dodržiavanie hygienických postupov a ich kontrol. „Preto navrhujeme opatrenia na vytvorenie národného programu trasovania, výrazné zintenzívnenie dezinfekčných opatrení, generálny pardon pre neregistrované chovy, informovanie už aj o výskyte podozrenia nákazy v chove a zavedenie princípu predbežnej opatrnosti, obmedzenie možné styku s divo žijúcimi zvieratami, kontrolu pohybu rizikových osôb a materiálov, rozšírenie režimu preventívnych opatrení v perimetri 10 km od potvrdeného ohniska nákazy, posilnenie kontrolných kapacít štátnej správy, kontrolu chovov v trasách prevozov kadáverov do kafilérie a hromadných pohrebísk či opatrenia hospodárskej mobilizácie na distribúciu dezinfekčných prostriedkov,” uvádza opatrenia Michal Kiča, enviroexpert strany.
Považujeme za neakceptovateľné, že český minister mal informácie už skôr a trvalo v podstate celý deň, kým ich minister Takáč potvrdil. A čo je horšie, po zasadnutí krízového štábu, narozdiel od českého ministra, nepredstavil žiadne dodatočné preventívne opatrenia. Liknavosť vlády a osobitne marketingového ministra Takáča je šokujúca a neuveriteľne amatérska.
Nakoľko je situácia s nákazou SLAK na Slovensku naozaj veľmi vážna a potenciálne ďalšie šírenie infekcie môže reťazovo ohroziť ďalšie farmy a zasadiť nezvratnú ranu živočíšnej výrobe, prichádzame po konzultácii s odborníkmi s návrhom ďalších opatrení, ktoré za prísnej implementácie a kontrole pomôžu zastaviť šírenie SLAK úplne.
„Ak nechceme, aby našich poľnohospodárov úplne položili svojim reakčným časom, amatérskou komunikáciou a nedostatočnými opatreniami, tak musíme začať konať. Scenár, kedy sa vláda obmedzí len na oneskorenú reakciu, sa nesmie opakovať. Vírus má pred nami náskok, čo musíme zvrátiť. Predstavujeme odborné opatrenia, ktoré naše pôdohospodárstvo potrebuje v tejto nočnej more ako soľ a ktoré odpovedajú aj na upozornenia expertov Európskej komisie. V prípade pokračovania pasivity a iba marketingových krokov vlády nám hrozí fatálne ohrozenie potravinovej bezpečnosti Slovenska s nedozernými dopadmi na celý sektor a obyvateľov v podobe ďalšieho nárastu ceny základných potravín,” vysvetľuje Jaroslav Naď, predseda Demokratov.
Demokrati zároveň sumarizujú všetky zistené nedostatky v postupe vlády, ktoré predložia v podnete Najvyššiemu kontrolnému úradu SR s cieľom preverenia manažmentu epidémie SLAK, aby sa tieto zlyhania neopakovali.
NAVRHOVANÉ OPATRENIA:
1. zintenzívnenie a kontrola dodržiavania prísnych hygienických a preventívnych karanténnych opatrení, uplatnenie ich účinnej kontroly a urýchlenie zhromažďovania, spracovávania a mapovania informácii o sledovaní vykonávanom v reštrikčných oblastiach,
2. systematické trasovanie pohybu potenciálnych šíriteľov nákazy (národný program trasovania), najmä vo vzťahu k potvrdeným alebo potenciálnym ohniskám nákazy a prepojenie získaných údajov so sledovaním laboratórnych výsledkov a epidemiologickým prieskumom,
3. generálny pardon pre neregistrované chovy s cieľom získania aj dodatočných informácií o možných ohrozených chovoch,
4. transparentné informovanie o výskyte príznakov a aj o chovov s už len s podozrením, hoci aj nepotvrdeným na výskyt SLAK a uplatnenie princípu predbežnej opatrnosti, t. j. nazerať na ne z hľadiska preventívnych opatrení a trasovania ako na chovy s potvrdeným výskytom SLAK až do času opaku,
5. kontrola pohybu rizikových materiálov a osôb – zamestnancov, dodávateľov služieb, servisných skupín, prevozu dobytka a akýchkoľvek materiálov biologického pôvodu a nákupu vo všetkých chovoch – zahŕňa trasovanie, prísne vykonávanie a kontrolu opatrení na zamedzenie šírenia SLAK, reštrikcia pohybu v rizikových oblastiach, čo navrhujeme rozšíriť aj na chovy ošípaných a vnímavých druhov,
6. evidencia dezinfekcie na farmách – každú dezinfekciu zadokumentovat, vedenie jednoduchej evidencie, v prípade vozidiel aj so záznamom o evidencii EČV (odporúčame aj s obrazovým alebo videozáznamom),
7. rapídne zvýšenie hygieny prepravy – širšie využitie špeciálnych kontajnerov na prevoz (do úvahy prichádzajú protichemické kontajnery využívané na uskladnenie a prevoz PCB látok), školenia pre vodičov o minimálnych hygienických požiadavkách a ich realizácia a kontrola pri každom vstupe, výstupe, dezinfekcia osobných vecí vrátane kabíny, opatrenia hospodárskej mobilizácie na distribúciu dezinfekčných prostriedkov,
8. okamžitá kontrola vynášania maštaľného hnoja, prípadne prepravy do bioplynových staníc, zákaz vývozu fermentovaného digestátu, opatrenia na prekompostovanie, dočasný zákaz výnosu maštaľného hnoja,
9. rozšírenie ELISA testovania na protilátky vrátane živočíšnych produktov, najmä mlieka,
10. rozšírenie perimetru prísnej kontroly dodržiavania preventívnych opatrení na 10 km od preukázaných ohnísk nákazy,
11. opatrenia na trasách prevozov do kafilérie – v obojstrannom perimetri do 20 km kontrola všetkých chovov, odber krvných vzoriek, rýchla analýza, zákaz pasenia do odvolania,
12. výrazné dočasné navýšenie kapacít dohľadu,
13. rozšírenie zberu vzoriek párnokopytníkov žijúcich vo voľnej prírode ako aj testovanie na SLAK uhynutých a ulovených diviakov,
14. posilnenie opatrení biologickej bezpečnosti zvierat vnímavých druhov s osobitným dôrazom na chovy pod holým nebom a obmedzenie možností ich kontaktu s voľne žijúcimi zvieratami,
15. časovo obmedzený prísny zákaz pasenia minimálne do Veľkej noci s cieľom obmedzenia možného kontaktu s voľne žijúcou zverou, najmä raticovou – v súvislosti s týmto opatrením je potrebné urýchlene riešiť aj situáciu farmárov hospodáriacich v ekologických režimoch (dočasným zvoľnením požiadaviek), nakoľko pastva aj nákup krmiva v biokvalite zo vzdialených zdrojov môže byť potenciálne rizikové pre zavlečenie SLAK,
16. okamžité čistenie a dezinfekcia na farmách s výskytom ohniska a ich trvalý dohľad aj po vykonaní suspenzívneho očkovania, ktoré je síce užitočným rozhodnutím na zníženie okamžitého tlaku ľudské, logistické a technické zdroje, avšak nesmie oddialiť ostatné dezinfekčné a kontrolné opatrenia, čo viedlo k potrebe plošného vybíjania na SLAK senzitívnych chovov v perimetri 3 km,
17. rozšírenie opatrení v oblasti poľovníctva divej raticovej a diviačej zvery v súvislosti s dodržiavaním zákazov v kontrolnej zóne 10 km od ohniska nákazy ale aj pri novom podozrení, zvýšená frekvencia kontrol úhynu raticovej a diviačej zvery a ich testovanie na SLAK,
18. uzavretie turistických chodníkov v okolí fariem,
19. epidemiologické opatrenia pre všetkých pracovníkov v potravinárskej výrobe ako aj na farmách – tzv. biele knižky, kontrola osvedčení o zdravotnej spôsobilosti, preventívne vyšetrenia na infekčné choroby a markery slintačky a krívačky (bezpríznakoví roznášači),
20. príprava národného programu obnovy chovov so zapojením všetkých aktérov s cieľom predídenia možnej monopolizácie v živočíšnej výrobe.